Mobiililaitteiden ja –sovellusten markkinoiden ennennäkemättömän nopean kasvun ansiosta yritykset ovat alkaneet nähdä mobiiliteknologian mahdollisuudet myös liike-elämässä.
On tärkeää, että myynnin kirjaukset tehdään heti siellä missä tieto syntyy, ettei kirjaaminen unohdu tai siinä tapahdu muistinvaraisuudesta johtuvia virheitä.
Keskimäärin 41% myyjien käsittelemästä asiakastiedosta jää nykyisten järjestelmien ulkopuolelle - yksin myyjän tiedoksi. Tieto on yrityksen omaisuutta ja tärkeä pääoma.
Puuttuvista kirjauksista johtuen keskimäärin 20% myyjän tietoon tulleista liideistä hukkuu kokonaan.
Vastaajilta kysyttiin onko heidän yrityksillään olemassa määriteltyjä sääntöjä erilaisten asiakkuuksien hoitamiselle, asiakkuudenhoitomalleja tai myyntistrategiaan kirjattuja periaatteita.
Vastanneista 69%:lla on olemassa määriteltyjä sääntöjä erilaisten asiakkuuksien hoitamiseksi.
97% vastaajista arvioi, että mobiilisovelluksen hyödyntäminen parantaisi asiakkuuden hoidon sääntöjen noudattamista tai ajankäytön kohdentamista.
Mobiilisovelluksella voidaan tehostaa myyjien ohjausta sekä seurantaa ja vapauttaa myyntijohtajan aikaa muihin tehtäviin.
Mobiilisovelluksen hyödyntämisellä koettiin saavutettavan merkittävää ajansäästöä myyjien ohjaamisessa.
Eniten aikaa säästivät asiakaspuheluiden soittamisen ja kirjaamisen helpottaminen sovelluksella sekä myyjän oman myyntityön hallinnan ja suunnittelun tehostuminen
Asiakaskontaktoinnin helpottaminen ja puheluiden kirjaamiseen käytetyn ajan säästö arvioitiin erittäin merkittäväksi mobiilisovelluksella, jossa tärkeiden puheluiden muistiinpanot; tekstimuistiot, sanelumuistiot ja puheluäänitteet tallennetaan digitaalisesti ja lähes automaattisesti yrityksen CRM järjestelmään.
Suurin säästö kokonaistyöaikaan nähden mobiilisovelluksella joka yhdistää myyjän todo-listan & kalenterin yhdeksi aina ajantasalla olevaksi kokonaisuudeksi sekä ehdottaa myyjälle oikeita kontakteja yhtiön asiakkuudenhallinnan periaatteet huomioiden.
Yleisessä asiakastiedon hallinnassa nähtiin myös mahdollisuuksia merkittävään ajansäästöön mobiilisovelluksella joka helpottaa CRM tiedon käyttämistä tien päällä sekä helpottaa myyntipuheluiden muistamista ja soittamista.